E-handel

Konsten att
starta en
onlinebutik

Insikter och tips för dig som vill bygga
ditt varumärke online.

Det råder ingen tvekan om att e-handel är en attraktiv värld att ge sig in i. Vare sig om det är ett gammalt etablerat företag eller en startup med en intuitiv produkt eller tjänst. Trots detta krävs det att man tänker igenom det hela riktigt ordentligt, för när det kommer kritan är det på ”Köp”-knappen sidans besökare ska klicka på. Här kommer lite insikter och tips som kan hjälpa till på traven för att stärka ditt varumärke online.

Startsidan

Din e-handels startsida är, klyschigt men sant, som skyltfönstret på den traditionella ”markbutiken”. En bra startsida ska göra det enkelt för dina potentiella kunder att förstå vad det är du erbjuder så att de i slutändan köper din produkt eller tjänst.

Checklista för startsidan

  1. En förklarande rubrik
  2. Tydliga och stora bilder som visar din produkt
  3. Tydliga CTA’s/knappar (t.ex. Köp nu, handla nu)
  4. Tydliga länkar för att köpa dina produkter
  5. Anmärkningsvärda funktioner som dina produkter har
  6. Rekommendationer/recensioner som visar varför en ska köpa dina produkter
  7. Unika incitament som t.ex. garantier
  8. Försiktig lead-generator (t.ex. anmälan till nyhetsbrev)

Vår historia

Du säljer inte enbart produkter, du säljer ditt varumärke. Storytelling är viktigt för att förklara för dina kunder vad ditt företag står för och varför man ska köpa från just dig. Om en potentiell kund tycker om dina värderingar är chansen mycket större att de handlar av dig.

Vanliga frågor

En FAQ är ett enkelt sätt att på ett tydligt sätt svara på vanliga funderingar och oro innan man ska köpa din produkt. Anteckna och var uppmärksam när problem, otydligheter och frågor dyker om och svara på dessa.

Att skriva om ditt varumärke

Detta är en punkt som får de flesta att ge upp när en e-handel skall byggas. Oftast går man in i detta med tanken att ”det bara är att lägga upp produkter” så är allt klart. Men det finns en otroligt viktig del kvar; storytelling. Det kräver en balans mellan självinsikt och pragmatism och kan i längden ge vem som helst både huvudvärk och skrivkramp. Din story kommer inte vara perfekt från start, utan kommer att förbättras i takt med att ditt företag utvecklas.

Tre klyschiga, men ack så viktiga, saker att tänka på

Vad värdesätter vi?

Tänk på varför du startade ditt företag. Varför denna bransch och varför just denna produkt? Vad har din produkt eller tjänst för effekt på dina kunder?

Vad gör oss unika?

…är en fråga som i många fall bara ger existentiell ångest. Men försök skriva ner VAD det är du erbjuder. Skriv inte bara ner en lista likt en innehållsförteckning utan tänk istället på de problem du löser med produkten du erbjuder.

Hur gör vi?

Finns det något unikt med ditt företag och erat sätt att sälja er produkt eller tjänst? Hitta just er USP (unique selling proposition / unik konkurrensfördel)

Designa produktflödet och utplåna tveksamheter

Vi kan dra liknelser med fysiska butiker i all oändlighet, men faktum är att onlinebutiker skiljer sig markant på en punkt. Det är mycket lättare att stänga ner en flik i webbläsaren än att gå ut ur en butik. På många sätt är du som e-handlare mycket sårbar. Men låt inte den inre cynikern vinna; nu är det dags att vi utplånar tveksameter. 

Recensioner

Produktrecensioner är en väldigt viktig ingrediens för att vinna en potentiell kunds förtroende. 91% av kunderna förlitar sig på recensioner lika mycket som personliga rekommendationer. Åsikter om dina produkter eller tjänster är lätt att få genom att helt enkelt kontakta dina tidigare kunder och be om en ärlig kommentar eller genom att integrera ett recensionsverktyg direkt i din webbshop.

Gratis frakt(?)

Hade alla onlinebutiker istället varit fysiska butiker skulle de varit 61% fyllda med övergivna kundvagnar och kundkorgar. Försök att se den bilden utan att få en hjärtattack. Detta beror oftast på att produkten som erbjuds uppfattas ha ett bra pris men när man närmar sig kassan dyker fler avgifter upp, och köpsuget försvinner. Genom att erbjuda gratis frakt gör du det lite lättare för dina kunder, vilket i många fall är det enda som krävs. Viktigast av allt: var tydlig. Baka hellre in fraktkostnaden i dina produkters priser istället för att trycka upp extra avgifter i nyllet.

Produktrecensioner är en väldigt viktig ingrediens för att vinna en potentiell kunds förtroende. 91% av kunderna förlitar sig på recensioner lika mycket som personliga rekommendationer. Åsikter om dina produkter eller tjänster är lätt att få genom att helt enkelt kontakta dina tidigare kunder och be om en ärlig kommentar eller genom att integrera ett recensionsverktyg direkt i din webbshop.

Detta kan t.ex. vara tydliga storlekstabeller, tydliga produktbeskrivningar om både material och färg. Många trycker även på deras fria returer, vilket i sin tur gör det lättare för kunder att klicka hem några olika plagg, testa dessa hemma, och sedan skicka tillbaka de plagg som inte passade eller kändes bra. Fokusera på din kunds upplevelse och du får på köpet en nöjd kund som, förhoppningsvis, blir ambassadör för ditt varumärke.

Erbjudanden

Detta är en punkt som kanske inte passar alla varumärken. Men det är fortfarande en del som verkligen lockar kunder. Det finns några olika sätt att göra det på, däribland rabattkoder och tidsbegränsade erbjudanden. Ett starkt varumärke med exklusiva produkter skall, i min mening, inte förlita sig på erbjudanden allt för ofta.

Maximera inkomsten, behåll fokus och utplåna tveksamheter.

När kunden börjar bli nöjd med de produkter som ligger i varukorgen är det dags att gå till kassan. Men hur ser vägen till slutfört köp ut? Du vet ju själv hur jobbigt det i matvarubutiken när kön är för lång, kortmaskinen krånglar och det är trångt. På samma sätt kan en onlinebutik uppfattas. Se till att kassa-sidan är simpel och tydlig. Innan du lanserar din e-handel är det väldigt bra att testa köpflödet på dina vänner och familj. Det är lätt att bli hemmablind, så ta inte för givet att det du anser är simpel och enkelt nödvändigtvis är det.

I kassan har du även chansen att, på ett subtilt sätt, erbjuda kunden små kompletterande produkter eller tilläggstjänster. En fysisk butik fungerar på precis samma sätt, på H&M är det några korgar med billiga strumpor, hårspännen och skospray utplacerade, på ICA hänger det tuggummipåsar och små chokladkakor. Håll det enkelt och tryck även här inte upp något i nyllet på din potentiella kund.

…. La… ddnings… tider

Detta är en svår punkt. Allt är en kompromiss. Är det du vill ha med på din sida nödvändigt och värt den extra laddningstiden det innebär? Var pragmatisk med dina val. Det kan ibland vara väldigt lätt att fastna här, men klarar du det inte själv finns det många bra verktyg för att optimera sidans laddningstid och det finns även byråer som sysslar med detta.

Din kassa-sida bör alltid vara top-notch, se till att laddningstiden är minimal. Optimera ditt bildmaterial och sidans kod och använd inte onödig analys-programvara som bara stjälper mer än den hjälper.

KOM OCH HANDLA I MIN ONLINEBUTIK!

Nu är ju alla delar avklarade, eller hur? Nja… inte riktigt; nu ska du ju få kunder till din sida också. Om du är ett etablerat varumärke sedan tidigare är ju detta uppenbarligen mycket lättare. Men om du är en helt nystartad onlinebutik utan en stabil kundbas att stå på är det lätt hänt att du i slutändan står där med händerna i fickorna med en top-notch onlinebutik, men ingen omsättning. Allt kan i slutändan vara förgäves. Men där skall du ju såklart inte hamna.

“Var som alla andra – var unik”

Cirka 55% av konsumenter har genomfört ett köp efter att ha upptäck produkten eller tjänsten på sociala medier. Instagram och Facebook är värdefulla investeringar, trots att konkurrensen om människors uppmärksamhet är otroligt svår. Utifrån svaren från de frågorna du ställde om ditt varumärke kan du försöka lista ut vad dina kunder gillar för content. Var inte en copycat men inspireras gärna av de varumärken som står nära dig.

Några idéer

  1. Gör din produktförpackning unik och rolig. Detta uppmuntrar till delning på sociala medier.
  2. Uppmuntra kunder att tagga ditt företag i deras inlägg för att du ska dela det vidare.
  3. Kontakta bloggar, microinfluencers och onlinetidningar för att få vara med i produkttips och produkttester.
  4. Bygg en separat blogg med nyttigt content för dina kunder.
  5. Skaffa samarbetspartners för att skapa tävlingar och kampanjer.
  6. Gå med i relevanta affiliatenätverk så att andra hemsidor “säljer” dina produkter.
  7. Skapa viral content – svårt, såklart. Men med lite tur och kreativitet finns det ett förstapris att hämta.

Sammanfattning

Att sätta igång en onlinebutik och utvidga din verksamhet online är i det flesta fall ett stort, men otroligt roligt och affärsnyttigt, steg att ta. Sammanfattningsvis vill jag bara säga: tänk igenom din strategi; “Varför?”, “Hur?”. Skapa storytelling för ditt varumärke, optimera vart enda steg, ta hjälp av familj, vänner och kollegor. Låt dig inspireras men var inte en copycat.